موضوع عادل شمردگی در 21 قسمت از کتاب مقدس آورده شده است

  پیدایش باب ۱۵ آیه ۶ 
   ۶ اَبرام به خداوند اعتماد کرد و به خاطر این ، خداوند از او خشنود شد و او را قبول ‌کرد.

   مزامیر باب ۳۲ آیه ۲ 
   ۲ خوشا به حال کسی که خداوند او را مجرم نشمارد و کسی که در او مکر و حیله ای نیست.

   اشعیا باب ۵۳ آیه ۱۱ 
   ۱۱ بعد از تحمّل یک زندگی پررنج، او ثمره مشقت خود را خواهد دید؛ او خواهد دانست که درد و رنج او بیهوده نبوده است. بنده صادق من که از او خشنودم، دردهای مردم زیادی را تحمّل خواهد کرد. و من به خاطر او، آنها را می بخشم.

   یوحنا باب ۵ آیه ۲۴ 
   ۲۴ یقین بدانید، هر که سخنان مرا بشنود و به فرستندۀ من ایمان آورد حیات جاودانی دارد و هرگز محکوم نخواهد شد بلکه از مرگ گذشته و به حیات رسیده است.

   اعمال باب ۱۳ آیه ۲۹ 
   ۲۹ و بعد از آنکه تمام پیش گوئیهای کتابمقدس را در مورد او به انجام رسانیدند او را از صلیب پائین آوردند و به خاک سپردند.

   رومیان باب ۲ آیه ۱۳ 
   ۱۳ زیرا تنها شنیدن احکام شریعت هیچکس را در حضور خدا کاملا نیک نمی سازد بلکه مجریان شریعتند که نیک شمرده میشوند.

   رومیان باب ۳ آیه ۲۱ تا ۳۰ 
   ۲۱ اما اکنون نیکی مطلق خدا که تورات و انبیاء بر آن شهادت داده اند بظهور رسیده است . خدا بدون در نظر گرفتن شریعت ۲۲ و فقط از راه ایمان به عیسی مسیح همۀ ایمانداران را نیک می شمارد، زیرا هیچ تفاوتی نیست ، ۲۳ همه گناه کرده اند و از جلال خدا محرومند ۲۴ اما با فیض خدا همه بوساطت عیسی مسیح که آنان را آزاد می سازد ، بطور رایگان ، نیک محسوب میشوند. ۲۵ زیرا خدا مسیح را بعنوان وسیله ای برای آمرزش گناهان ـ که با ایمان بخون او بدست می آید ـ درمقابل چشم همه قرار داده و با این کار ، خدا عدالت خود را ثابت نمود زیرا در گذشته بسبب بردباری خود گناهان آدمیان را نادیده گرفت ۲۶ تا در این زمان ، عدالت خدا کاملا بثبوت برسد ، یعنی ثابت شود که خدا عادل است و کسی را که به عیسی ایمان می آورد نیک می شمارد. ۲۷ پس بالیدن چه جا دارد ؟ جائی برای آن نیست . بچه دلیل ؟ آیا بدلیل انجام دادن شریعت ؟ خیر ، بلکه چون ایمان می آوریم . ۲۸ زیرا ما بیقین می دانیم که بوسیلۀ ایمان بدون اجرای شریعت می توانیم کاملا نیک محسوب شویم . ۲۹ آیا خدا فقط خدای یهودیان است ؟ مگر خدای غیر یهودیان هم نیست ؟ البته هست. ۳۰ خدا یکی است و یهودیان را بر اساس ایمان و غیر یهودیان را نیز از راه ایمان کاملا نیک می سازد.

   رومیان باب ۴ آیه ۱ تا ۲۵ 
   ۱ پس در این صورت دربارۀ جد ما ابراهیم چه بگوئیم؟ ۲ اگر بوسیلۀ اعمال خود پیش خدا نیک شمرده شده بود دلیلی برای بالیدن می داشت اما ا و نمی تواند در پیشگاه خدا بخود ببالد ۳ زیرا کتاب مقدس می فرماید: « ابراهیم بخدا ایمان آورد و خدا آن ایمان را بعنوان نیکی مطلق بحساب او گذاشت.» ۴ شخصی که کار می کند مزد می گیرد و مزد او هدیه بحساب نمی آید بلکه حق او است که باید به او پرداخت شود ۵ و اما مردی که کار نمی کند بلکه به خدائیکه حتی شخص خدا ناشناس را کاملا نیک می گرداند ایمان می آورد، ایمان او نیکی مطلق بحساب می آید. ۶ حضرت داود در بارۀ شادی شخصی که خدا بدون در نظر گرفتن اعمالش او را کاملا نیک می سازد چنین می فرماید: ۷ « خوشا بحال آنانیکه خدا خطایای ایشان را بخشیده و گناهانشان را پوشیده است. ۸ خوشا بحال کسیکه خداوند گناه او را بحساب نمی آورد » ۹ آیا این شادی تنها متعلق به آنانی است که ختنه شده اند یا همچنین بکسانیکه ختنه نشده اند نیز تعلق دارد ؟ چنانکه از کلام خدا نقل کردیم : « خدا ایمان ابراهیم را بعنوان نیکی مطلق بحساب او گذاشت.» ۱۰ در آن زمان ابراهیم در چه حالت بود؟ آیا قبل از ختنه شدن او بود یا بعد ؟ البته قبل از ختنه شدن ۱۱ و ختنه اش علامتی بود برای اثبات این که بوسیله ایمانش ، خدا او را پیش از آنکه ختنه شود کاملا نیک شمرده بود. و از این رو ابراهیم پدر همۀ کسانی است که بخدا ایمان می آورند و نیک شمرده میشوند، حتی اگر مختون نباشند ۱۲ و همچنین پدر کسانی است که مختون هستند ، نه تنها بخاطر اینکه ختنه شده اند بلکه بخاطر اینکه از ایمانی که ابراهیم در وقت نامختونی داشت پیروی می کنند. ۱۳ خدا به ابراهیم و فرزندانش وعده داد که جهان از آن او خواهد بود. این وعده به علت اطاعت ابراهیم از شریعت نیست ، بلکه برای این است که او ایمان آورد و ایمان او برایش نیکی مطلق محسوب شد ، ۱۴ زیرا اگر وعده های خدا بکسانی داده شود که از شریعت پیروی می کنند دیگر ایمان آدمی بی معنی و وعدۀ خدا بی ارزش است ، ۱۵ زیرا شریعت ، غضب الهی را موجب می شود اما جائی که شریعت نیست تجاوز از شریعت هم وجود ندارد. ۱۶ پس این وعده به ایمان متکی است ، تا آن بر فیض خدا استوار بوده و برای تمام فرزندان ابراهیم معتبر باشد ، نه تنها برای آنانیکه از شریعت اطاعت می کنند بلکه برای کسانی هم که مانند ابراهیم ایمان می آورند، زیرا ابراهیم پدر همۀ ماست. ۱۷ چنانکه کتاب مقدس می فرماید: « تراپدر ملل بسیار ساخته ام » از اینرو این وعده در نظر خدائیکه ابراهیم باو ایمان آورد معتبر است ، آن خدائیکه مردگان را زنده می کند و نیستی ها را هستی میبخشد. ۱۸ ابراهیم ایمان آورد و در آن هنگام که هیچ امیدی نبود او امیدوار گشت و از این رو « پدرملل بسیار » شد. همانطور که کتاب خدا می فرماید: « فرزندان تو به این اندازه کثیر خواهند شد.» ۱۹ ابراهیم تقریبأ صد ساله بود ، اما توجه به وضع بدنی خودش که تقریبأ مرده بود و باتوجه به اینکه سارا نمی توانست صاحب فرزندی شود ایمانش را سست نساخت ، ۲۰ و نسبت به وعدۀ خدا شک نکرد بلکه در حالیکه خدا را حمد می گفت ، ایمانش او را تقویت می نمود، ۲۱ زیرا اطمینان کامل داشت که خدا قادر است مطابق آنچه وعده فرموده است عمل کند. ۲۲ به این دلیل است که ایمان ابراهیم « بعنوان نیکی مطلق محسوب شد» . ۲۳ کلمات « محسوب شد » تنها بخاطر او نوشته نشد ، ۲۴ بلکه همچنین برای ما نوشته شد که باید کاملا نیک شمرده شویم ـ ما بخدائی ایمان داریم که خداوند ما عیسی را پس از مرگ زنده ساخت . ۲۵ او بخاطر گناهان ما تسلیم مرگ گردید و زنده شد تا ما در پیشگاه خدا کاملا نیک محسوب شویم.

   رومیان باب ۵ آیه ۱ 
   ۱ بنابراین چون از راه ایمان در حضور خدا نیک شمرده شده ایم از صلح با خدا که بوسیله خداوند ما عیسی مسیح برقرار گردید بهره مند هستیم.

   رومیان باب ۵ آیه ۹ تا ۱۱ 
   ۹ ما که با ریختن خون او کاملا نیک شمرده شدیم چقدر بیشتر بوسیلۀ خود او از غضب خدا خواهیم رست ! ۱۰ وقتی ما با خدا دشمن بودیم او با مرگ پسر خویش دشمنی ما را به دوستی تبدیل کرد، پس حالا که دوست او هستیم چقدر بیشتر زندگانی مسیح باعث نجات ما خواهد شد ! ۱۱ نه تنها این بلکه ما بوسیله خداوند ما عیسی مسیح که ما را دوستان خدا گردانیده در خدا شادی می کنیم.

   رومیان باب ۵ آیه ۱۶ تا ۱۹ 
   ۱۶ همچنین نمی توان آن عطیۀ خدا را بانتایج گناه یکنفر یعنی « آدم » مقایسه کرد ، زیرا در نتیجه آن نافرمانی ، انسان محکوم شناخته شد ، حال آنکه بخشش خدا پس از آنهمه خطا یا موجب تبرئه انسان گردید . ۱۷ بسبب نافرمائی آن یکنفر و بخاطر او مرگ بر سرنوشت بشر حاکم شد ، اماچقدر نتیجه آنچه آن انسان دیگر یعنی عیسی مسیح انجام داد بزرگتر است ! ـ همۀ کسانیکه فیض فراوان خدا و عطیۀ رایگان نیکی مطلق او را دریافت دارند بوسیله مسیح در زندگانی حکومت خواهند نمود. ۱۸ پس همانطور که یک گناه موجب محکومیت همۀ آدمیان شد یک عمل کاملا نیک نیز باعث تبرئه و حیات همه میباشد ۱۹ و چنانکه بسیاری در نتیجۀ سرپیچیء یکنفر ، گناهکار گشتند بهمان طریق بسیاری هم در نتیجۀ فرمانبری یکنفر ، کاملا نیک محسوب خواهند شد.

   رومیان باب ۸ آیه ۱ 
   ۱ پس دیگر برای کسانیکه در اتحاد با مسیح عیس بسر می برند هیچ محکومیتی وجود ندارد ،

   رومیان باب ۸ آیه ۲۹ تا ۳۳ 
   ۲۹ زیرا خدا آنانی را که از ابتدا می شناخت از پیش برگزید تا بشکل پسر او در آیند و تا پسر ، نخستین برادر در میان برادران بسیار باشد. ۳۰ او کسانی را که قبلا برگزیده بود بسوی خود خوانده است ، و خوانده شدگان را کاملا نیک محسوب کرد و نیکان را نیز جاه و جلال بخشید. ۳۱ پس در برابر این چیزها چه بگوئیم ؟ اگر خدا پشتیبان ماست کیست که بر ضد ما باشد؟ ۳۲ آیا خدائی که پسر خود را دریغ نداشت بلکه او را در راه همۀ ما تسلیم کرد با بخشیدن او همه چیز را با سخاوتمندی بما نمی بخشد؟ ۳۳ کی برگزیدگان خدا را متهم خواهد کرد ؟ خدا آنان را تبرئه می نماید !

   قرنتیان اول باب ۶ آیه ۱۱ 
   ۱۱ و بعضی از شما چنان بودید ، ولی اکنون از گناهان خود پاک شده اید و جزو مقدسین خدا گشته و بنام عیسی مسیح خداوند و روح خدای ما کاملا نیک محسوب شده اید .

   قرنتیان دوم باب ۵ آیه ۱۹ تا ۲۱ 
   ۱۹ به عبارت دیگر خدا بجای اینکه گناهان انسان را به حساب آورد بوسیله مسیح با جهان مصالحه نمود وپیام این مصالحه را به ما سپرده است. ۲۰ پس ما سفیرانی از جانب مسیح هستیم و گوئی خدا بوسیله ما شما را می خواند. پس ما بعنوان سفیران مسیح از شما التماس می کنیم : با خدا مصالحه کنید. ۲۱ مسیح کاملا بی گناه بود ، ولی خدا بخاطر ما او را بی گناه نشناخت تا ما بوسیله اتحاد با او مانند خود خدا کاملا نیک شویم.

   غلاطیان باب ۲ آیه ۱۵ تا ۱۶ 
   ۱۵ ما که یهودیء مادر زاد هستیم و نه غیر یهودیء گناهکار ، ۱۶ خوب می دانیم که هیچ کس با اجرای مقررات شریعت در حضور خدا کاملا نیک محسوب نمی شود بلکه فقط براثر ایمان به عیسی مسیح نیک محسوب می گردد. ما خود نیز به مسیح عیسی ایمان آوردیم تا بوسیله ایمان و نه با اجرای شریعت نیک شمرده شویم . نه فقط ما ، بلکه هیچ بشری از راه انجام احکام شریعت نمی تواند نیک محسوب شود.

   غلاطیان باب ۳ آیه ۲۳ تا ۲۵ 
   ۲۳ اما قبل از رسید دورۀ ایمان همۀ ما محبوس و تحت تسلط شریعت بودیم و در انتظار آن ایمانی که در شرف ظهور بود بسر می بردیم. ۲۴ به این ترتییب شریعت للۀ ما بود که ما را به مسیح برساند تا بوسیله ایمان کاملا نیک محسوب شویم ، ۲۵ اما چون اکنون دورۀ ایمان رسیده است دیگر تحت مراقبت لله نیستیم ،

   غلاطیان باب ۵ آیه ۴ تا ۶ 
   ۴ و شما که می کوشید بوسیله اجرای شریعت کاملا نیک شمرده شوید بدانید که ارتباط خود را با مسیح قطع کرده و از فیض خدا محرومید. ۵ ما بوسیله روح القدس در انتظار انجام امید خود ، یعنی نیکی مطلق که از راه ایمان حاصل میشود بسر می بریم . ۶ برای کسی که با مسیح متحد است داشتن یا نداشتن ختنه چیز مهمی نیست ، آنچه اهمیت دارد ایمان است که با محبت عمل می کند.

   فیلیپیان باب ۳ آیه ۸ تا ۹ 
   ۸ آری ، علاوه بر این ، همه چیز را بخاطر امتیازی بسیار ارزنده تر ، یعنی شناختن عیسی مسیح ، خداوند خود زیان می دانم . در واقع من بخاطر او همه چیز را از دست داده ام و همه چیز را هیچ شمردم تا به این وسیله مسیح را بدست آورم ۹ و کاملا با او متحد شوم . من دیگر به نیکی خود که از انجام مقررات شریعت عاید می شود متکی نیستم ، بلکه بوسیلۀ ایمان به مسیح دارای نیکی مطلق شده ام . این نیکی بر ایمان استوار است و از خدا سرچشمه می گیرد.

   یعقوب باب ۲ آیه ۲۰ تا ۲۳ 
   ۲۰ ای مرد مهمل آیا نمی دانی که ایمان بدون اعمال نیک بی ثمر است ؟ ۲۱ پدر ما ابراهیم به خاطر اعمال خود در وقتی که فرزند خویش اسحق را در قربانگاه تقدیم خدا کرد نیک و عادل محسوب شد. ۲۲ می بینی که چگونه ایمان او محرک اعمال او بود و اعمال او نیز ایمانش را کامل گردانید ۲۳ و کلام خدا که می فرماید : « ابراهیم به خدا ایمان آورد و این برایش نیکی مطلق محسوب شد » تحقق یافت و او « خلیل اله » ( دوست خدا ) خوانده شد.

   یعقوب باب ۲ آیه ۲۶ 
   ۲۶ ایمان بی عمل مانند بدن بی روح ، مرده است.

   Image

بیان دیدگاه